Eerste paar dagen Frankrijk - Reisverslag uit Chorges, Frankrijk van Robin - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen Frankrijk - Reisverslag uit Chorges, Frankrijk van Robin - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen Frankrijk

Door: Robin Boxem

Blijf op de hoogte en volg Robin

01 Juli 2014 | Frankrijk, Chorges

Hee lieve mensen, hier is die dan.. mijn eerste reisverslag. Ik ga niet alles als een klein kind in chronologische volgorde vertellen hoor. Ik ga jullie gewoon vertellen wat me geboeid, ontroerd, verblijd, geirriteerd of verrast etc heeft. Hou je taai en veel plezier deze vakantie! xxx Robin

De reis

Het begon allemaal op een mooie vrijdagochtend 27 juni in nederland. Ik logeerde bij Bas zijn ouders, maar ging samen met mijn sterke Bas mijn loodzware koffer én backpack ophalen bij mijn zus. Ik pakte de laaste kleine spulletje in, nam afscheid en liep met Bas naar de bushalte toe. Daar hadden we nog het probleem dat Bas zijn 'gratis reizen' om twaalf uur pas inging en dat was het nog niet. En ik dacht, dat ik geen kleingeld had, maar toen we de bus toen uit waren gegaan, kwam ik erachter dat ik vier euro had, heel slim! We namen de volgende bus en waren ruim optijd op het station. Toen ik koffie ging halen, stond de hele meute al klaar op het station: Bas, Trudi en Anne. Met veel te veel spullen ( naast Trudi&Thonie&Bas&Patrick&Merel, had ook anne nog een pakket vol met eten) gingen we in de trein zitten. We hebben heerlijk ouderwets zweedse raadsels e.d. in lopen vullen om zo de tijd te doden. Op schiphol nog een heerlijke Starbucks 'Mocca White' gedronken, en toen zijn we richting de Thalys gelopen. Flink afscheid genomen, en daar ging ik. De reis in mijn eentje was begonnen. Ik vond het doodeng, maar ach de Thalys ging nog wel. Toen ik op Gare du Nord aankwam, TOEN werden de dingen serieus. Een klein dwegje, met een koffer die16 kilo weegt, een backpack bijna groter dan haarzelf, waggelend over Gare du Nord. Wat moet dat eruit hebben gezien! Er stond een mega rij bij de ticket machine, en toen ik aan de beurt was moest is eerst alles afdoen en neerleggen, mn pinpas vinden en kijken welk kaartje ik daadwerkelijk moest hebben. Toen deed mijn pas het de eerste 2 keer niet. Ik heb de zuchten niet kunnen tellen, maar het ging richting de honderd, sowieso. Maar goed, ik had een kaartje, en waggelde vrolijk verder naar de metro. Met al mijn Gare du Nord expertise had ik de goede metro al snel gevonden. Er was geen zitplek meer en ik dacht dat ik doodging. Maar, Paris Austerlitz was gelukkig een fijn station. Ik kon er naar de wc's en er was een wachtruimte. Die had ik ook wel nodig, want ik moest 2,5 uur wachten. Na ongeveer twee uur wachten, toen ik eindelijk naar de trein wou lopen bleek die vertraging te hebben. Ik kwam gelukkig twee nederlandse jongens tegen die ook naar Gap moesten. De nachttrein was niet heel druk, dus we hebben met zn drieen gereisd. Slapen kwam er helaas niet echt aan te pas, de stoel lag niet lekker, en we gingen de hele tijd op de noodrem, tenminste, zo voelde het. Maargoed, ik had ten minste mensen om mee te kletsen. Ik kwam om 7 uur 's ochtends aan, en werd door iemand van de receptie opgehaald. Ze waren heel aardig, ze lieten me mijn kamer zien en ik mocht uit gaan rusten.

Mijn verblijf.
Ja ik heb dus een hele chille kamer: twee eenpersoonsbedden die redelijk liggen, 2 inbouwkasten waar redelijk wat in kan, mijn eigen badkamer en een douche met een goede straal dat ik ook nog schoon word zeg maar, enn.. een koelkast! Muahaha, kwam dat even goed uit. Maar mijn uitzicht blijf toch wel het mooiste, ik kijk via mijn balkonnetje uit over het meer, en de bomen de bergen. Prachtig, jullie zouden erbij moeten zijn!

Mijn collega's.
Nadat ik had geslapen, en even naar buitenliep kwam ik al gauw een van mijn collega's tegen. Hij liet me de recreatiezaal zien waar nog twee andere collega's bezig waren voor de musical 'Lion King'. Ze zijn allemaal heel aardig, al heb ik soms nog moeite ze te begrijpen. Vooral de franse grappen gaan me nog niet zo goed af, en ik zet mijn lach vaak op het verkeerde moment in. Dat heeft al voor redelijk wat 'awkward' momentjes gezorgd. Veel meer kan ik nu nog niet over ze zijn, ze zijn aardig, that's it,

Het eten.
Patrick had gelijk. Ze doen werkelijkwaar overal azijn of balsamico shizzle op. Het is hierdoor vaak erg zuur en soms echt niet te vreten. We eten 's middags en 's avonds warm. Altijd drie gangen. We beginnen vaak met groenten in t zuur, en soms de vreemste combinaties: mais met tomaat en cantaloupe. Niet echt lekker. Het hoofdgerecht is vaak vlees, met patat, of aardappelgratin of sla. En het nagerecht is gelukkig fruit. Maargoed, het meeste vind ik niet lekker, en eet dan ook niet erg veel. Ook het weer maakt dat ik eigenlijk weinig tot geen honger heb. En als ik honger heb, dan heb ik altijd nog die 6 kilo eten die ik van familie en vrienden heb.

Het werk.
Ja dan nu het werk. Ik heb nog maar twee dagen gewerkt. Of eigenlijk 1,5. Zondag waren we maar van 9 tot 12 open bij de receptie. De rest had ik vrij. Maandag heb ik wel de hele dag gewerkt. Ik kreeg golfkarretjes rijles, dat vond ik echt prachtig. Ik mocht de hele ochtend rondscheuren om lakens naar huisjes te brengen, of ik moet de huisjes te checken of ze goed schoon waren. Tijd van me leven. Toch is het wel griezelig om zo rond te rijden, het gaat stijl omhoog en omlaag. Ook de achteruit gaan me nog niet zo goed af, maarja daar ben ik een vrouw voor he?

Mijn begeleidster is tevens hoofd van de receptie. Het is een franse vrouw en ze is heel aardig en geeft me opzich genoeg vrije tijd. Maar ik vraag me toch sterk af of ze al een iemand heeft opgeleid. Ze gaat van hot naar het, en gooit me gelijk de tweede dag alleen achter de infobalie. Gewoon telefoontjes opnemen en notities maken. Oke doe ik. Boh, gelukkig kreeg ik maar een keer een telefoontje, en een klant, en die was gelukkig nederlands. Verder mag ik papieren sorteren op datums en dus huisjes checken. De rest komt waarschijnlijk nog, maar het gaat echt van de hak op de tak. En Martine, zo heet ze,komt heel gestrest over. En ik ben daar helaas nogal gevoelig voor. Maargoed, dan hebben we ook nog Alex, de duitse economie student, en die weet me wel goed te helpen. Die is twee weken eerder aangekomen dan ik en hij weet gelukkig wel waar hij het over heeft. Hij heeft zelfs al wat aanpassingen in het systeem gedaan. Die durft!

Mijn vrije tijd.
In mijn vrije tijd help ik soms het animatieteam een beetje en repeteer ik met ze mee in de Lion King. Ze willen mij waarschijnlijk ook op het podium hebben. Maar ik ben natuurlijk ook een geboren talent. Ook maak ik veel sudoku's of neem ik een douche ( ja dat doe ik ook nog). Ook was ik al mijn kleren met de hand, want de wasmachine heeft kuren. En het droogt hier natuurlijk hardstikke snel met dit mooie weer. Maar het kost wel tijd.. Zwemmen heb ik nog niet gedaan, mag van mij nog wel een tikkeltje warmen worden daarvoor. Vooral voordat ik het meer in spring. Ook typ ik zoals nu nog wel eens een stukje aan mijn reisverslag, of ik skype met iemand.

De gasten.
Er zijn hier al redelijk wat gasten en ze zijn altijd even aardig en enthousiast. Ze doen vaak leuk mee met de activiteiten en zijn aardig bij de receptie. Wat ik eigenlijk heb geleerd op mijn opleiding, mag hier dan weer wel. Een voorbeeldje: In ons boek werd ons gelijk al verteld, goede beroepshouding, geen alcohol, geen lichamelijk contact, geen mensen buiten werk om uitnodigen. Nou eh 's avonds is het hier een gezellige bende, aan gasten en er word goed gedronken, ook door het animatie team op de welkomstavond. Ook heb ik een animatieavond van het animatieteam meegemaakt. Daarin vertelde de verantwordelijke een aantal dingen die belangrijk waren voor het omgaan met gasten. Nou dat ging ongeveer zo: 'Zorg dat je gasten altijd mee doen, maakt niet uit welke leefdtijd'. 'Geef ze een handdruk, een zoen, knuffel ze en zorg dat ze zich welkom voelen. 'Trek ze mee naar de activiteit als ze niet willen, ze gaan het vast leuk vinden'. Nou pfoe, dat was het tegenovergestelde van mijn boek. Een hele andere mentaliteit dus, heeel anders.

En verder.
Ja verder heb ik eigenlijk niet zo veel. Ik hoop dat ik snel een beetje beter frans ga spraten en verstaan want het is soms nog wel lastig eigenlijk. Ik ben gelijk eigenlijk in het diepe gegooid. Maar dat is aan de ene kant ook wel goed, want daar leer je wel het meest van.

Nou mensen ik ga een wasje draaien en een sudoku maken, want het is KOUD.Ik zit nu ook wel op de tocht, dus het zal wel meevallen. Vanavond mag ik fijn belgie kijken. Ik juich wel met ze mee. Belgie-Nederland in de finale zou wel geinig zijn en uitermate gunstig voor ons:)

Dag lieverds, volgende keer post ik wat foto's, afgesproken?

xxxxxx Robin

  • 01 Juli 2014 - 15:01

    Bas:

    Haha mn kleine kaboutertje. Maargoed dat we je zoveel eten hebben meegedaan dus :D
    Amusez-vous ma petite couchon xxx

  • 01 Juli 2014 - 19:03

    Roy Boxem:

    Klinkt allemaal erg leuk! Ik hoop dat je een mooie tijd mag beleven daar en dat we nog veel van dit soort leuke verslagen mogen lezen!

    Latersssss, of op z'n frans......ooievaar!

  • 01 Juli 2014 - 22:24

    Kim :

    Hey Robin!

    Heerlijk om te lezen. Zoals je typt hoor ik het je ook zeggen

  • 01 Juli 2014 - 23:41

    Noooomi:

    Klinkt goed skattie! :) Geniet ervan!

  • 02 Juli 2014 - 01:13

    Trudi:

    Ha ha ik zie je al in de golfette scheuren. Niet in het meer rijden hoor! Tot gauw.
    Groetjes trudi

  • 08 Juli 2014 - 21:25

    Georgette Aleva:

    Hoi Robin!

    Klinkt echt super leuk, jouw buitenlandperiode! :D Het Frans praten gaat vanzelf, hoor, heb ik gemerkt. Na 2 weken kun je ongeveer al het gros verstaan. Leuk dat je het in ieder geval naar je zin hebt, volgens mij zit de sfeer wel goed! ^^

    Heel veel plezier gedurende je stage. Ik blijf je volgen!

    Groetjes, Georgette ^^

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Chorges

Robin

Dag lieve mensen, Ik krijg dit jaar de grote eer om een stage te mogen lopen in Frankrijk! Dit is iets wat ik al heel lang wil nadat ik ben gestopt met mijn HBO opleiding docent frans. Het land Frankrijk en de franse taal blijven een grote hobby en bezigheid in mijn leven. Ik doe nu MBO leisure&hospitality en ga een frontoffice stage lopen in het prachtige Chorges. Het bungalowpark waar ik kom te werken heet L'ecin du Lac ( mocht je nog geen vakantie hebben geboekt, én niet zonder mij kunnen dan is dit je kans!). Het ligt in het zuidoosten van Frankrijk en wat ik zo van de foto's zie is het prachtig! Ik houd dit blog voornamelijk bij voor jullie, omdat ik jullie graag op de hoogte houd, en ik jullie graag wat amusant leesvoer voer. Ik wens jullei een ontzettend fijne vakantie, word lekker bruin, geniet, drink met mate, en krijg nieuwe vakantieliefdes.. ofzo? Haha Liefs, liefs en liefs, Robin

Actief sinds 24 Juni 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 2161

Voorgaande reizen:

24 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: